I går, tirsdag 13.11.07 kunne vi på NRK Møre og Romsdal høyre at Rolls-Royce er nominert til årets ingeniørbragd. Selskapet har utvikla eit framdrifssystem på skip som gjer at drivstoffforbruket vert redusert med opptil 9 %.
Vi fekk opplyst at det er eit team på tre personar som har stått for utviklinga og leiaren for prosjektet har vore bondalingen Stig Elvestad.
Prosjektleiar Stig Elvestad. Foto: Sunnmørsposten.
Under kan pressemeldinga frå Rolls-Royce lesast.
Teamet til Stig Elvestad er altså nominert til prisen. For at Rolls-Royce og Stig skal vinne, må t.d. brukarane av hjørundfjordportalen gå inn på denne linken og avgje stemme til kandidat nr. 4. www.tu.no/bragd
Pressemeldinga:
Rolls-Royce er nominert til årets ingeniørbragd
Det nye framdriftssystemet Promas (Propulsion Manouvring System) er kandidaten til prisen. Promas kobler ror og propell sammen på en ny måte, og bidrar til å redusere drifstofforbruket kraftig.Promas består av et ror med bulb som integreres mot en optimalisert utformet propell. Systemet gir en mer effektiv fremdrift ved å bruke mindre kraft – og dermed reduseres drivstofforbruket. Det er en stor fordel for både økonomien og miljøet. For båter med en propell som har en hastighet på opptil 17 knop, har tester vist at det er mulig å redusere drivstofforbruket med ni prosent.
Promas ble lansert i markedet ved årsskiftet 2006/2007, og de første ordrene kom allerede før sommeren i år. Det nye systemet installeres på fire nye bulkskip (33 500 DWT) som er under bygging ved Nantong Mingde i Kina. Her er Promas en del av en større utstyrsleveranse fra Rolls-Royce. Bulkskipenes eier er rederiet Kristian Jebsen i Bergen. Det ligger mye forskning i hydrodynamikk bak den nye konstruksjonen. Promas ble utviklet ved Rolls-Royce sin avdeling Rudders på Hareid. Mye arbeid er også gjort i Sverige, i tilknytning til forksningstanken til Rolls-Royce i Kristinehamn. En leverandør – ett effektivt fremdriftssystemRolls-Royce har har et sterkt fokus på å utvikle nytt utstyr som gir mindre drivstofforbruk og er bedre for miljøet. Det viser seg at fremdriftssystemer som integerer ror og propell i én enhet, levert fra samme leverandør, gir den mest effektive fremdriften. Propellene som er brukt i fremdriftssystemet Promas er Kamewa CP med en diameter på 5,2 meter. Propellen er koblet til fronten av roret, som er vridd slik at noe av virvelkraften fra propellene blir konverter til nyttig fremdriftskraft. En bulb (vulst) er bygget til roret, og en hubcap (navkapsel) er koblet til propellen. I forsknings- og utviklingsarbeidet har det vært jobbet mye med å holde en jevn vannstrøm mellom bulb og hubcap når roret dreies. Her ligger mye av innsparingen av kraftbruken. Prosjektteamet bak Promas har underveis utviklet en ny beregningsmodell for interaksjonen mellom skrog, ror og propeller. Prosjektteamet:Hydrodynamikk - Kåre Nerland (ror) og Göran Pettersson (propell)3D-modellering og standardisering - Lars Rune BolstadTeknisk design og prosjektledelse - Stig Elvestad Avdelingen til Rolls-Royce som står bak Promas utvikler og designer ror til skip for det internasjonale markedet. Avdelingen er lokalisert på Hareid med produksjon i Polen og Shanghai, Kina. Du kan stemme på årets ingeniørbragd fra fredag 16. november. Se kandidat nummer 4 på www.tu.no/bragd
Kommentarar
Vi treng alle tiltak som gjev utsleppsreduksjon, og skipsfarten er nok ein stor synder her i lag med biltrafikken har vi lenge trudd, men etter sist sommar fekk vi ein kalddusj vi mjølkeprodusentane. Kyrne våra gjev like mykje klimagassutslepp som halve bilparken....