Knut (Hustad) måtte gjøre fjøsen først, så vi la avgårde fra Vartdalsetra først kl. 2015 fredag kveld. Vartdalssetra ligger 400moh ca 5km inn fra Nordre Vartdal. Bomavgifta her er 20kr.

IMG_0041_(Large)

Vartdalssetra. Rød linje markerer rutevalg. Egga mellom Store Kuven og Åvasstinden helt til høyre i bildet.

I dag ble det ca 10 minutters gange før vi kunne ta på skiene. Ruta til Åvasstinden følges mellom Kuvane. Etter Litle kuven er passert kan en med fordel vinkle litt høyre for å vinne høyde langs Store Kuven. Sent på våren er det som regel bart i skaret mellom Åvasstinden og Store Kuven, og skiene må av. På grunn av at helninga lang østsida til Åvasstinden er såpass bratt, gikk vi med skiene på ryggen herfra og helt til topps. Isøks var det ikke behov for i dag, men den bør være med på denne turen i alle tilfeller.

pan Nordre Vartdal

På vei opp mellom Litle- og Store Kuven. Årskogdalen ned mot Nordre Vartdal.

Egga mellom Store Kuven og Åvasstinden vi ser i bakgrunnen. Her tar vi av skiene

panorama Langedalen

Tinderekka øst for Langedalen. Fra høyre: Kjerringa, Høg(e)hornet(Mannen), Heimste Raudfonndalstind, Fremste Raudfonndalstind, Svedalstinden, Høgehornet, Topp 967 og Topp 968. Som alle kan se, har jeg mere å lære om laging av panoramabilder.

IMG_0051_(Large)

På vei opp langs den forblåste ryggen helt til høyre i sida. Mellom disse ryggene er det 3 flotte snørenner som skiller seg ut.

Været er ustabilt for tiden, i dag intet unntak. Idet vi hadde startet på ryggen opp til Åvasstinden tok det til å fyke. Vi fryktet utsikten fra toppen var komprimert, men det viste seg å være en byge. I løpet av turen ble det faktisk ganske mange av dem. Vi krysset den første snørenna og fortsatte opp i le av rygg 2. Det blåste fortsatt kraftig, men vi liker å tro at det ble mye bedre her en helt ut på høyre flanke av fjellet.

I le av rygg to. Hummer og kanari på himmelen.

IMG_0052_(Large)

Ikke så langt igjen..

Den høyeste toppen ligger midt ovenfor snørenne 2 fra høyre mot venstre når en går opp. Siden vi fulgte venstresida av den første snørenna måtte vi følge toppegga til tinden. Selv om det kanskje ikke er raskeste vei gir det den fineste opplevelsen.

Skavlene ble holdt på behørig avstand

IMG_0061_(Large)DSC04766

Til topps. Armene må i været!!

IMG_0063_(Large)

Knuts klokke går altfor fort..

Knut sjekker om vi kan stå på ski ned på vestsida av toppen...Vi bestemte oss til slutt for østsida!

Snørenne 2 rett under toppen ser ut til å være den fineste. Vi går for den. For å unngå å traske oppover igjen mot Store Kuven lønner det seg å dreie venstre idet du når høyden til Store kuven. Renn skrått motskaret mellom Litle og Store Kuven. Dette vil gi ca 450 høydemeter i Åvasstindens 35-37graders snitthelning. Sida er brattest i starten, 42-43 grader ifølge kartet, så flater den ut mot 35 grader ned til Langedalen.

Noen Nedkjøringsalternativer..

IMG_0047_(Large)-rutevalg

1) Velg mellom 3 renner fra toppen og renn enten ned til ca 800moh, videre renn skrått tilbake mellom kuvane, eller hvis fristelsen blir for stor, helt ned til Langedalsbotnen.

2) Samme utgangspunkt som i alternativ 1. Ved ca 900moh bikker en over egga mellom Åvasstinden og Store Kuven - Flott nedkjøring og lite dødterreng tilbake til Setra.

3) Denne kan du ta hvis du heter Tormod Granheim.

IMG_0067_(Large)

Det var mye snø i rennene. Denne turen vil holde til langt ut i juni.

DSC04773b copy

Snørenna rett under toppen er brei og gir mye boltreplass..

IMG_0076_(Large)

Det mørkner..

Traverskjøring tilbake til skaret mellom kuvane.

IMG_0079_(Large)

Siste sving ble satt rett før midnatt.

Ingen artikkel uten en quiz. Hvilket fjell er dette?