Turdag 1.juni 2010

På toppen av renna ser du alt. Mot nordvest nedover en nydelig hvit snøstripe flankert av nær loddrette fjellvegger på begge sider. Løft blikket videre opp og du kan skue utover fjorden, øyene og storhavet. Snur du deg får du hele tinderekka rundt Molladalen i trynet. Perfekt!

pan kloven b

Ut mot havet...

Ankomst fra Ørsta er lettest hvis en stopper ved det hvite huset i Masdal som ligger klistret til veien. Rett etter huset er det et stort område dyrket mark. Følg gjerde forbi det hvite huset langs med jordet i retning Kloven. En sti blir synbar nokså kjapt. Jeg mistet stien ca midtveis men fant den før området med einebærbusker. Sti eller ei, skogen er tynnet bra og anmarsjen blir uansett ok.

_IGP6118b

Toppen til venstre for kloven er Klovetinden (950m). Masdalshornet(977m) ligger på platået til høyre for kloven (utenfor billedkanten)

_IGP6120b

Straks ved bunnen av snørenna. Jeg tok meg opp på barmark med joggesko så langt som mulig (til den lille pinakkelen midt i renna)

_IGP6121b

Øverste del. Renna holder 35-40 grader. Nederste halvdel er 30-35 grader mens øverste er nær 40.

pan moll b

På toppen slår dette imot en. Slik ser Molladalen ut per 1.juni 2010

_IGP6124b

Romedalstinden (1295m), fortsatt i fin stand for en nydelig vårskitur.

Men på tide å snu trynet i den retningen jeg skal ned.

_IGP6128b

Er noen lysten på denne flotte turen bør den tas kjapt hvis det skal gjøres i år. Tror ikke den holder mere en ei uke til. Vær også obs på at det av og til løsner litt stein fra fjellsidene. Noe spredt stein i renna altså, men ingen problem å svinge utenom. Men hjelmen bør egentlig være på både opp og ned. Ellers var det et greit lag med styresnø, 5-10cm og en sann fryd å svinge seg nedover.

Som nevnt tidligere sto joggeskoene høyt oppe i renna. Jeg ble så helsikes ivrig nedover at jeg glemte dem helt av, og fikk meg et par hundre ekstra bonushøydemeter opp igjen. Men den tabben ødelegger ikke en strålende dag.